lördag, mars 03, 2007

Kontrast till vitt

Ganska roligt egentligen tycker jag att man kan dras till och inspireras av ganska olika saker när det gäller inredning. För min del är det för det mesta ändå gammal stil eller gammalt som gäller, men det kan vara väldigt olika stilar - allmoge, gustavianskt, bondrokoko, shabby chic.
När det gäller färger så är det vita alltid nåt speciellt med för mig, jag har svårt för för mycket färg (frånsett några bruna möbler förstås). Vitt, ljusgrått, cremefärgat - ja, allt det går bra - och sen nån liten försiktig accentfärg som blått. Det är så det ser ut hemma hos mig. Men i senaste Lantliv nu så finns ett reportage om en åländsk gård som ett par har renoverat och målat i riktigt mustiga färger, och jag tyckte faktiskt att det var riktigt läckert. Se själva.



22 kommentarer:

Guldkant På Livet sa...

Tja, jag håller helt med dig! Man har en "bild" av vad som är snyggt men man kan bli snabbt påverkad åt det andra hållet lika gärna, det är ju faktiskt mycket som är snyggt, allt handlar ju bara om HUR det presenteras... Detta var ju bara helmysigt, inte ngt jag skulle ha ngt emot att ha i af!
Vitt är dösnyggt men nog sjutton finns det mycket mera som är läckert med! Underbara bilder! Man vill flytta in direkt! Hoppas du kryat på dig nu, ha en mysig helg önskar Mari.

Guldkant På Livet sa...

Å jo, nu såg jag ditt inlägg under, just den klockan har jag spanat in också! Ser ju antik ut, jättefin! Mari.

Guldkant På Livet sa...

Å jo, nu såg jag ditt inlägg under, just den klockan har jag spanat in också! Ser ju antik ut, jättefin! Mari.

molly's heaven sa...

Det er godt med farger også...jatakk begge deler! Bra du er frisk, jeg sliter litt enda;)

Lime sa...

Javisst är det så. Att man kan inspireras av lite olika inredningsstilar. Det är liksom det som är tjusningen, tycker jag, med bloggar och inredningstidningar. Olika stilar att inspireras av. Ha en fortsatt trevlig helg! :-)

maloppa sa...

Härligt att du piggat på dig...
Jag kan oxå faschineras av människor som vågar måla på allt, själv är jag lite mer feg och kör med en ljus, neutral bas som går att förändra med textilier och andra lösa detaljer. Gillar speciellt det "gröna" köket...

Jennyshemochharmoni sa...

Jag håller med dig om dina färgval, håller mig nog inom samma skala. På nåt sätt kan det gamla framhävas av så där mycket färg som i repotaget, jättefint men det skulle bli för tungt hemma hos mig.

Lusthuset sa...

Jag läste också den artikeln i Lantliv och precis som du tyckte jag att så skulle man inte ha något emot att ha det. Speciellt bilden med dörren och korgarna utanför fönstret, det tänker jag ev. kopiera i stället för tråkiga plastlådor, eller hur. Kul att du är på benen, men ta det lugn nu.

moderncountry sa...

Ja, denne kombinasjonen synes jeg også var veldig innbydendes. Det gir interiøret et hjemmekoselig og rolig uttrykk...Ha en fin Søndagskveld :)

Lantliv sa...

Fantasktiskt bra länkar på din sida!

Karna sa...

Jeg vil heller ha det litt mer nøytralt selv, men er jo gøy å se hva andre gjør, alle hus må jo ikke være like....

hulukvarn sa...

Absolut!! väldans fint hem, jag ska härma tyget vid handfatet!!

Tette sa...

Jag tycker också många gånger att olika stilar är himla läckra! Men samtidigt kan jag erkänna att det, trots allt, inte är inte min stil.

Men visst blir man stundtals sugen på att byta...

Det är alltid lika roligt att besäka din blogg och nu jag utmanat dig också.
Läs mer på Ögonblicksbilder.

MVH Tette

Snuffie sa...

Tycker om färg men jag är nog lite mer pastellig.. men färg blir man glad av så man kanske få in lite mer.. mitt pysselrum som ligger på min blogg nu har jag lite mer färg..
Kram Sandra

Hannele sa...

Så mysiga rogivande bilder, tack för att du visade dem.

Mikkeline sa...

Åhh hvor mange fine bilder du har på bloggen din. Jeg er ofte innom og lar meg inspirere. Det virker som dette med trehus med fine detalje¨r, møbler av heltre og lignende er mye mer verdsatt i Sverige enn i Norge.

Signe sa...

Jag såg oxå det reportaget och tycker att det är jättemysiga bilder! Jag är precis så velig som du skrivit..gillar så många inredningsstilar. Även om jag mest gillar den ljusa stilen så kan jag trilla dit på ett sånt här reportage..Mysigt helt enkelt! :)

Tonje sa...

Det er flott med farger også,så lenge de harmonerer. Men jeg foretrekker en nøytral vegg og legger heller farger i tekstiler og små ting. Klem

Susanne sa...

Är på surfrunda och hamnade här. Roligt! Vad mycket fint!

Guldkant På Livet sa...

Ja, om det ändå varit ett hjorthorn, det hade man ju kunnat stå ut med men ett älghorn, tja, man vänjer sig och kan t.o.m. tycka det är unikt och tufft efter ett tag... Mari.

Jordgubbar med mjölk sa...

Jag utmanar dig! Kolla i min blogg!

Tough Cookie sa...

Heej! Vilken härlig blogg du har! Man blir verkligen inspirerad. :D om du vill kan du ju kika in på nya inredningscommunityt www.hwitarum.se. kom och inspirera oss!