lördag, februari 24, 2007

Gamla trådrullar

Läste häromdagen i Sandras blogg om vackra gamla trådrullar som hon har lindat spets runt och förvarar på en hylla i sitt pysselrum. Det var så vackert i all sin enkelhet och jag blev riktigt sugen på att göra detsamma. Men hur hittar man såna gamla trådrullar?! Inte springer man väl bara på såna hur som helst?
Idag har jag varit på en Antik- och kuriosamässa. Och gissa vad jag sprang på!? Hehe... just precis, gamla trådrullar!
Tack för ditt fina tips Sandra och om du ursäktar tänker jag nu göra detsamma med mina rullar.


14 kommentarer:

agata sa...

Grattis till vackert fynd!

almlin sa...

Japp, locktaket är nytillverkat av Arnemarks Såg&Hyvleri. Vi har varit i Sthlm Fre-Lör(missade antikmässan),men vi var in till kulturfärg eller kulturhantverkarna i Sickla och ångrar mig så mycket att vi inte tog oss tiden att måla med linoljefärg i salen./Anna

Mia sa...

Å - jag vill ju också ha gamla trådrullar!!

Jennyshemochharmoni sa...

Jag gillade verkligen hennes idé jag också! Riktigt charmigt!

Anonym sa...

Å,vilken tur du hade då....tänkte precis detsamma när jag såg rullarna på Sandras blogg.Jag har också en massa spetsar ihoprullade i en låda och skulle behöva såna rullar....hm.
Jag får helt enkelt ta och leta vidare.
//gunn

Guldkant På Livet sa...

Vilken fin idé! Har du hittat några spetsband att rulla dem på? Ska du ställa dem som stilleben på ngn skåp då bara?

Mari.

Eva sa...

Ide´n med att använda gammla spolar från spinnrocken är helt suverän....sen är det ju vackert oxå.
Jag har flera stycken till min gammla spinnrock efter min farmor..men eftersom jag brukar använda den så kan jag inte linda upp spetsar på alla spolar men en å annan kan jag ju låna.
Du har en jätte fin "Blogg", jag tittar ofta in här :)/Eva

maloppa sa...

Precis va jag oxå funderade på, får väl göra som gunn och leta vidare på loppisar o secondhand...
Jättebra ide hon kom med!

moderncountry sa...

Og for et lykketreff at du fant dem !!! De hadde passet fint på min hylle også...:)

almlin sa...

Vi hade så ont om tid för att åka till Nacka byggnadsvård. Blev lite nyfiken på den linoljefärg som du rekommenderar, var får man tag på den?
Utvändigt har vi målat huset med faluröd och allt vitt med uulas linoljefärg som jag tror Gysinge även säljer. I gamla farstun är allt målat och schablontryckt med Gysinges linoljefärg.

almlin sa...

Glömde svara på en fråga. Vi har målat med vanlig lackfärg*ångest*.
Har du några bra tips på behandlig av golvet? Vi har ett nytt kilsågat gran plankgolv som min man själv huggit och sågat.

I min vackra värld sa...

Alla: Jag är riktigt glad i mina nyinköpta trådrullar. Lycka till för er som också vill försöka hitta några. :-)

Guldkant: Ja, jag tänkte ha dem som stilleben nånstans, bara för att jag tyckte det var så vackert när Sandra gjort det.

Eva: Jaså, det är rullar för spinnrocken! Kul att höra. :-)

Almlin: Gå in på Ottossons hemsida (www.ottossonfarg.com), där kan du hitta deras återförsäljare. Jag har också hört att Ovolins linoljefärg ska vara bra (www.ovolin.se). Gysinges linoljefärg är ju också väldigt omtyckt vet jag.
Lackfärg... aja ;-).
Åh, vad vackert med kilsågat golv - vill gärna se bilder på det!? Och att din man själv har tillverkat plankorna, vad roligt! Den bästa behandlingen måste väl ändå vara såpskurning, med linoljesåpa (jag älskar Gysinges). :-)

sofie sa...

Åh vad kul att du hittade dom! Superfina! Vad mysigt! Kramar!

Jan sa...

I can't understand your language. But your pictures are so delightful. Thanks.