lördag, februari 10, 2007

Att återskapa gamla hus

Jag har bloggat om det tidigare, att jag älskar gamla hus. Gamla hus är så vackra med sina detaljer, sin charm, och de har en själ som inte går att hitta i nyare hus.
Många gånger har man förändrat gamla hus med renoveringar i nyare tids stil under årens lopp och jag tycker det är så häftigt när man försöker återskapa den stil som ett hus ursprungligen byggdes i. Man kan göra det både med gammalt och nytt material, men det viktiga tycker jag är att det görs på ett omsorgsfullt och passande sätt, med öga för detaljerna.

Här vill jag visa ett kök som håller på att renoveras och där man just försöker återskapa köket som det såg ut när huset byggdes år 1850. Bilderna är från ett reportage i Gård & Torp och man kommer återkomma senare när man har hunnit längre eller är klar med renoveringen. Redan nu tycker jag att kan man se hur fint det kommer bli, men jag ser verkligen fram emot att få se slutresultatet.


3 kommentarer:

Signe sa...

Det kommer säkert att bli jättefint! Charmigt med den gamla vedspisen och bakugnen!
Vi har en bakugn i källaren i vårt hus byggt 1919. Bakugnen är daterad 1890 så den är nog tagen ur något annat hus.

Jenny sa...

Jag älskar tanken att återskapa det gamla! Ljuvligt! Ha en skön alla hjärtans dag!

I min vackra värld sa...

Signe: Ja, visst ser det ut att bli riktigt fint? Jag har också en bakugn i mitt torp = lycka! :-)

Jenny: Tack, hoppas du hade en fin Alla hjärtans dag. :-)