torsdag, januari 04, 2007

Tips på arrangemang i badkar?

Jag fortsätter min påbörjade trädgårdsplanering för torpet. Vår eller ej, kan bara inte låta bli.

Jag har väl på ett ungefär redan bestämt mig för vilka fröer jag ska så och det blir inte så många olika sorter till att börja med. Jag har redan köpt frön till vit Rosenskära, vit Stockros, röd Kornvallmo, röd Solros, Spånadslin och Japansk humle.

Sen funderar jag även på vit Akleja, vit Fingerborgsblomma, vit och röd Luktärt, Lavendel och blå Bolltistel. Ja, det blir mycket vitt och rött, och lite blått/lila. Men jag känner för enhetliga färgrabatter.

För Humlen har jag några störar och det kan komma att bli ungefär så här.



Och för Luktärten har jag ett par pilställningar och det kan förhoppningsvis bli nåt sånt här av dem.


Sen har jag under vintern fyndat ett gammalt vackert badkar i zink och där är mitt dilemma just idag - jag kommer inte på nåt bra att göra med det. Jag hade tänkt att plantera nåt i det förstås, men jag kommer inte riktigt på vad som skulle göra sig, nåt högt eller lågt, eller var badkaret bäst kan passa, på en stenhäll eller mitt på gräset eller framför en träddunge. Jag har helt enkelt kört fast.


Har ni några tips på arrangemang i badkaret? Vad skulle ni göra med det?

15 kommentarer:

Nettan sa...

Vilket vackert badkar!!! Jag tror att det blir fint vad du än gör!!! Kanske någon skir grönska som får välla över sidorna...Lycka till och när du är färdig låt oss njuta av ögongodiset...

Anonym sa...

Jag skulle nog överväga att fylla karet med vatten (är ditt kar tätt?) och sen ha näckrosor och kanske några andra vattenväxter i där.Kanske jag skulle, om jag orkade, forsla en massa runda fina stenar och lägga omkring allt. Sen skulle jag nog planterna några iris i mellanrummen.Kanske några låga växter också skulle bli bra. Jag skulle absolut ordna så att det fanns lyktor eller likande för levande ljus att tända under sommarkvällarna. Sen skulle jag absolut ha en sittplats så placerad att jag kunde sitta och titta på härligheten.
Lycka till.

Linda sa...

Läckert badkar! Bra idé med vatten och näckrosor!

I min vackra värld sa...

Nettan: Ja, visst är det vackert! Jag lovar att visa upp resultatet så småningom...

Anonym: Tyvärr är karet inte tätt, det har nåt hål i botten. Men dina idéer är verkligen inspirerande. Jag spinner vidare på dem ;-).

Linda: Jag är glad att jag fick tag i det, ganska billigt också. Ibland ska man ha tur :-).

Maria sa...

Jag skulle ställa det mitt i den prunkande örtagården en ljummen sommarnatt, fylla det med varmt vatten, beströ ytan med rosenblad och bada månskensbad i det!

Lisen sa...

Åh, jag är inne på Marias linje... Önskar mig ett litet utomhus-spa på landet. Gärna just som ditt kar... Lyktor att tända omkring, doft av schersmin och några syrsor som spelar gör bilden komplett.

Anna sa...

Vatten var det jag tänkte säga...eller helt enkelt precis som anonymous sa. Går det att täta med silikon och sen lägga sand eller sten över så att det inte syns?
blandblommoroblad

I min vackra värld sa...

Maria: Väldigt romantiskt! Men då skulle jag först få börja med att göra en örtträdgård... ;-)

Lisen: Säkert väldigt fint att använda det som ett vanligt badkar med ljuslyktor etc. Men nu är det lite litet för det, det är ett barn-badkar :-).

Anna: Ja, man måste nog kunna täta det på nåt sätt, men jag vet inte riktigt hur. Silikon är kanske en bra idé :-).

lotta sa...

Åh vad fint med badkaret, jag är inne på samma linje som de andra med vatten. Såg ett badkar med vatten och rosor och rosblad... i skkymningen flytljus.. vilken tur du har som kommit över badkaret!

I min vackra värld sa...

Lotta: Ja, det verkar vara populärt det där med ett romantiskt bad ;-).
Men av praktiska skäl har jag nu börjat fundera på att ev göra en utedusch av badkaret... eller plantera nåt i det... Jag funderar vidare :-).

Anonym sa...

Jag skulle ha gjort ett eget lite rum av badkaret för fåglarna, Bygg upp och ställ en fin skål för vattenbad. Ställ badkaret fritt och plantera hängande skira växter och nåt större för skugga av vattenyta. Eller ställ karet under ett träd med lyktor som hänger över och ger fina reflexer. Fint för dig och för fåglarna.

Anonym sa...

Eftersom man kan laga bilar med plastic padding så måste det ju gå att laga ett badkar med detsamma - eller?

I min vackra värld sa...

Anonyma: Gillar idén med att ställa karet under ett träd och ha lyktor över. Tack för tipset! :-)
Plastic padding, ja, det borde nog gå. Värt ett försök i alla fall om jag bestämmer mig för att ha vatten i det :-).

Anonym sa...

jag tycker du ska bada i karet såklart.

disa sa...

情趣用品,情趣,情趣用品,成人漫畫,免費A片,色情網站,色情遊戲,情色文學,麗的色遊戲,色情,色情影片,同志色教館,色色網,色遊戲,自拍,本土自拍,kk俱樂部,後宮電影院,後宮電影,85cc免費影城,85cc免費影片,免費影片,免費小遊戲,免費遊戲,小遊戲,遊戲,好玩遊戲,好玩遊戲區,A片,情趣用品,遊戲區,史萊姆好玩遊戲,史萊姆,遊戲基地,線上遊戲,色情遊戲,遊戲口袋,我的遊戲口袋,小遊戲區,手機遊戲,貼圖,A片下載,成人影城,愛情公寓,情色貼圖,情色,色情網站,色情遊戲,色情小說,情色文學,色情,aio交友愛情館,色情影片,臺灣情色網,寄情築園小遊戲,情色論壇,嘟嘟情人色網,情色視訊,愛情小說,言情小說,一葉情貼圖片區,情趣用品,情趣,色情漫畫,情色網,情色a片,情色遊戲,85cc成人片,嘟嘟成人網,成人網站,18成人,成人影片,成人交友網,成人貼圖,成人圖片區,成人圖片,成人文章,成人小說,成人光碟,微風成人區,免費成人影片