tisdag, januari 02, 2007

Mina första tazetter

Så har jag just inköpt mina första tazetter.
De ska tydligen dofta ganska starkt och eftersom jag tycker om dofter så ser jag fram emot det. Ser också fram emot de söta små vita blommorna.

Lite kuriosa jag läst...
Tazetternas latinska namn är "Narcissus papyraceus" och släktnamnet Narcissus är hämtat från den grekiska mytologin i vilken den bildsköne ynglingen Narcissus förälskade sig i sin egen spegelbild i vattnet. När Narcissus inte kunde fånga sin spegelbild blev han så förtvivlad att han tog sitt liv. Gudarna förvandlade honom därefter till en blomma.




Foto: Blomsterfrämjandet/IFBC

7 kommentarer:

Lisen sa...

Vilken jättefin bild...! Och visst rä det härligt med de våriga blommorna. Såg att min affär fått in pärlhyacinter och krokus. Åh, det sätter igång en längtan. Men först vill jag få ut julen...

Anna sa...

Frågan är bara...varför ville gudarna att narcissus/tazetter skulle lukta kattp...?! Hmm? (jag tycker tyvärr att de gör det!) Men de är otroligt söta i varje fall!!;)

I min vackra värld sa...

Lisen: Jag blandar de få juldekorationer jag har (adventssljusstake av stearinljus, amaryllisar och lite annat) "hejvilt" med nyinköpta tazetter och pärlhyacinter! ;-)

Anna: Hua - kattpiss?! Det hörde jag inget om innan jag köpte dem! Nåja, det får bli en ny erfarenhet då. :-)

Lisen sa...

Morning,
tack för kommentarerna och lycka till med målet gällande din jobbsituation som du skrev om hos mig. Länkar till dig. Hoppas ok!

I min vackra värld sa...

Lisen: Tack för tillönskningen! Visst är det ok att länka till mig på din blogg :-).

MalinMatilda sa...

Om du tycker att Tazetter, som jag tycker luktar himmelskt, luktar kattkiss så skulle jag vara intresserad av att veta vad du tycker att Buxbom luktar som. De tycker nämligen JAG luktar kattkiss...

MalinMatilda sa...

ps jag har katt sedan nästan 20 år och har känt enormt mycket stank av kattkiss när jag hjälpt till på ett hem för hemlösa katter... ds