onsdag, januari 03, 2007

Längtar efter våren

Jag tror inte att jag är ensam - jag längtar efter våren!

Konstigt, så snart jul och nyår är över så vill jag bara att våren ska komma. Det känns som en onödig tid, den här tiden från nu och fram till när våren kommer. Jag förstår inte riktigt vad den ska vara till för. Som ni förstår är jag ingen vintermänniska...

Vi har haft väldigt lite riktig vinter här i Stockholm i år, i princip ingen alls. Men för den skull ska jag inte låta mig luras, januari och februari är ju faktiskt vintermånader, och våren kommer nog inte så snart som jag vill. Förmodligen kommer en riktig brakvinter med rejält av snö innan våren är här.

Men jag kan ändå inte låta bli, jag längtar efter våren.

Jag har börjat planera mina frösådder och förändring av mina rabatter vid mitt torp. Det är första året som jag kommer plantera egna blommor och det ska bli så kul! Förra sommaren lät jag mig hållas för att se under hela växtcykeln vad som kom upp och lyckades faktiskt hålla mig från att göra några drastiska förändringar. Men i år, då ska det hända saker! Och det kommer jag säkert återkomma om senare här i bloggen, när jag kommit längre med fröerna.

Men idag har jag tänkt på fåglarna som kommer på besök vid mitt torp i sommar - jag har beställt två jättesöta fågelbord åt dem på rea från Isabella Smith. Jag hoppas de kommer njuta av borden lika mycket som jag!


Och nu längtar jag ännu mer efter våren!

8 kommentarer:

Zassi sa...

Åh så söta fågelbord.. Hittade hit, klickade och klickade och vips :) Härligt sida! Tjing//Z

Lusthuset sa...

Jag längtar också efter våren. Är inte heller någon vintermänniska, men undrar om mina blommor behöver vinter för då får man väl stå ut för deras skull. Det har inte varit någon vinter i Skåne heller, inte ännu. Undrar om frökatalogerna kommit ut än?

For the love of country sa...

Längtar, och längtar! Söta fågelhus du klickat hem. :)

Lisen sa...

Jag tycker om när årstiderna skiljer sig åt och inte går i varandra som de gör nu så man blir alldeles vilse... I januari och februari får det gärna vara vinter men då "riktig" vinter... Helst några minusgrader och vacker snö som knakar. Och sedan i mars en tidig vår...med takdropp och snödroppar :-)

Linda sa...

Huvva, jag försöker ställa in mig på att vintern blir lika lång och hemsk som förra året. Det var första gången jag upplevde sådan vårlängtan efter nyår.
Jisses, vad många fina grejer det fanns på den där hemsidan! Vad fick du betala i frakt?

I min vackra värld sa...

Zazzi: Tack :-)! Ja, visst är fågelborden fina, jag bara förälskade mig i dem när jag såg dem!

Lusthuset: Jo, jag vet att åtminstone en del kataloger har kommit. Men jag vet i stort sett redan vilka frön jag vill ha och jag kommer begränsa mig till få sorter så här i början. Ska bli kul :-)!

Love: Ja, jag var inte ensam om längtan efter våren ;-)!

Lisen: Det är inte bara du som blir alldeles vilsen av den här "vintern", titta på våra stackars växter som faktiskt tror att det är vår. Men jag håller med dig, ska det vara vinter så ska det vara ordentligt med snö så att det lyser upp lite. Kanske nån månad och sen kan det räcka ;-).

Linda: Fågelborden blev inte så billiga fast det var rea, det blir ju så tyvärr med frakten - den äter upp förtjänsten. Frakten för de två borden gick på 160 DKK - mer än vad ett bord kostade :-(. Men så är det när man blir förälskad ;-)!

Linda sa...

Okej, bra att veta. Jag blev lite förälskad i många saker där, men håller fast mitt klickfinger ;-)

I min vackra värld sa...

Linda: Lycka till, håll på dig! ;-)