lördag, januari 20, 2007

Jag älskar luffarslöjd! - Uppdaterat, fler bilder

Luffarslöjden tar en allt större plats i mitt liv. Jag började med att försöka hålla luffarslöjden tillsammans med zink i trädgården vid mitt torp. Ni vet, vattkannor, baljor, korgar och liknande. Men nu går det bara inte längre, känns som att jag håller igen och håller igen. Nu måste luffarslöjden få en större plats än bara i trädgården! Det är den verkligen värd tycker jag, för den är ju så vacker - i all sin enkelhet. Och så passar den ju väldigt bra i enkla lantliga miljöer som många av oss tycker om, och i mitt torp.



Vet ni förresten hur luffarslöjden kom till?
Jo, förr i tiden så drog luffare och lösdrivare omkring på landsbygden och tiggde för sitt uppehälle. En del av dem var nasare och sålde allt möjligt småkrafs. Några hade arbetet med sig i fickan i form av olika typer av slöjdande, vilket ofta utfördes på stället de kom till. Den vanligaste slöjden var den som kom att kallas luffarslöjd eller luffartjack och som bestod av ståltrådsarbeten i olika former. De vanligaste förmålen man tillverkade var t ex vispar, brödnaggar, grytunderlägg och korgar till hushållen. Men man gjorde även leksaker som t ex dockvagnar, små cyklar och bilar.


En spegel (Nordhjem)


En dörrkrans (Nordhjem)


Ett litet lusthus (Nordhjem)


Ett diskställ (Madam Stoltz)

En fågelbur (Husfeen)

Och korgar och åter korgar...

Från Elviras


Från Franske förbindelser


Från Söde sager


Från Country by mail


Från Cosas


Från Butik Sophie

19 kommentarer:

Lotta sa...

Det är ett så vackert handarbete! Jag funderade på att gå en kurs i luffarslöjd när jag är klar med akvarellmålningen. Har provat hemma med ståltråd och pärlor och det blev rätt så bra. Har sett bilder på jättefina krokar jag skulle vilja göra. Har du gått kurs?

I min vackra värld sa...

Lotta: Ja, visst är det vackert! Nej, jag har inte gått nån kurs, men jag skulle väldigt gärna vilja lära mig hur man gör. Man kanske ska våga pröva ändå, utan kurs... :-)

hulukvarn sa...

Vilka fina bilder! Vilken inspiration, jag vill genast pyssla ihop något fint, jag kanske gör som Lotta imorgon, pysslar ihop något fint av ståltråd och pärlor, kanske ett hjärta att hänga på sovrumsdörren!

molly's heaven sa...

For noen vakre ting...og flotte bilder...drømm, drømme...Og den antikk butikken i København...Fantastisk;)

Karna sa...

Det går nok ikke å begrense det til hytten lenger nei, det finnes sååå mye fint!

Takk for linkene, alltid gøy å oppdage nye butikker!

Hannele sa...

Luffarslöjd är läckert.

I min vackra värld sa...

Hulukvarn: Åh, visa gärna upp sen vad du har gjort! :-)

Molly´s heaven: Dream on ;-).

Karna: Ja, nästan alldeles för mycket fint, om det kan bli det. :-)

Hannele: Ja, helläckert! :-)

Tonje sa...

Helt enig med deg=) det er så masse fine ting,og så utrolig dekorative. Ha en flott dag=)

Gerda-Thyra sa...

Ja, trådarbeten är jättefint!
Men akta er för att börja "veva" själva... det blir nämligen som ett gift....fniss.
Skämt åsido.. det är jätteroligt, och det går ganska fort att åstadkomma något. Dessutom är det ett hantverk där man kan vara social under tiden man arbetar.
Gå in på min sida, så får ni se lite grejer jag har gjort i luffarslöjd, jag tror det finns ett par bilder på varje månad i bloggen...

I min vackra värld sa...

Tonje: Tack detsamma! :-)

Gerda-Thyra: Du har faktiskt inspirerat mig ordentligt till att börja "veva" själv! :-)

Gerda-Thyra sa...

Vad roligt att jag kunde inspirera dig! Jag håller med om att helgkursen verkar lite dyr... Men i gengäld så är matrialet så billigt..
Som jag har skrivit i min blogg
( under oktober, tror jag ) så hade jag turen att ha en bekant som är väldigt duktig i luffarslöjd, och hon hade en liten introduktion några timmar en kväll i somras. Hon gör dessutom bara den typ av luffarslöjd som jag själv tycker om, den som ser "gammaldags och lite fransk ut". Det finns så många olika typer av trådkonst... och allt är inte fint tycker jag...
Jag tror nog ändå att en liten kurs är att rekomendera, för att få in tekniken. Sen är det bara övning som gäller, öva, öva, öva... veva, veva, veva.... och exprimentera.
Lycka till!

I min vackra värld sa...

Gerda-Thyra: Jag kollar efter en kurs i alla fall då. Tack för ditt råd. Jaså, det finns olika tekniker? Det ska jag vara uppmärksam på. :-)

Alltid_Smart sa...

Jag är 13 och började när jag var 11, och jag håller med att det är jätte kul! Men efter att vi flyttat in i stan har jag inte vävt på länge :(

Alltid_Smart sa...

Det var några snälla tanter i heds vävstuga som hjälpte mig sätta igång att väva. Och jag är dom evigt tacksamma!

Annelie sa...

Hej Jag undrar var du köpt ditt diskställ , jag vill så gärna köpa ett sånt. MVH Annelie Melin

kicki sa...

En väldigt fin sida med många vackra bilder! Tackar för att mina ögon fick vila här. Luffarslöjd är en lisa för själen!
Jag gick en kurs för fem år sedan, har inte slutat än! :-)
Vira på!

TROLLTYGET sa...

Härliga luffarslöjdsarbeten du visar upp här... idag är det ibland lite snirkligare ch blingigare än förr, men det gamla var väldigt vacker. Själv har jag lyckats hitta både en stekspade och en mattpiska i lufarslöjd.

Mona sa...

Hej!
Såg att du gärna går kurs, min pappa ordnar med mindre privata kurser i Jönköpingstrakten. Han är fantastiskt duktig och inte dyr. Kolla hans hemsida www.luffarstigen.se och se om du kan få lite ny inspiration eller så.
Mona

Elin sa...

Luffarslöjd vore roligt att kunna.

Vilken underbar spegel!