onsdag, januari 17, 2007

Gamla tapeter

Gamla (eller gammaldags) tapeter är ju på modet igen. Jag har inte riktigt kunnat bestämma mig för om jag tycker om dem eller inte. Tycker om dem gör jag, i rätt miljö. Men hemma hos mig? Nja... det vet jag inte. Fast det kanske är en mognadssak.
Jag tycker i alla fall om att titta på gamla tapeter, de ger mig den där härliga känslan av svunnen tid, i rätt miljö då alltså.



Det finns företag som tillverkar tapeter som man gjorde förr än idag, d v s trycker dem för hand. Det verkar vara ett riktigt hantverk och jag beundrar dem som har tagit sig an den uppgiften.


De första tapeterna bestod tydligen av handtryckta pappersark som klistrades ihop till våder för att sen sys ihop till väggfält. Sen fäste man dem upptill och nertill för att hänga fritt på väggen. Då kunde man ta med sig tapeterna när man flyttade!

Här kommer ett urval som jag har gjort från Handtryckta tapeter och Interior 1900.


Gripenbergs Gård, 1800-tal (Handtryckta tapeter)
Soldattorpet, 1800-tal (Handtryckta tapeter)

Stora Hyttnäs Sundborn Dalarna, 1800-tal (Handtryckta tapeter)

William Morris, 1800-tal (Handtryckta tapeter)


Gästis Leksand, 1800-tal (Handtryckat tapeter)


Hulttapeten, 1800-tal (Handtryckta tapeter)

Renshammar, 1700-tal (Handtryckta tapeter)

Tapet från 1900-1910-tal (Interior 1900)


3 kommentarer:

Karna sa...

Nydelige tapeter, hjemme hos meg hadde det holdt med et bilde laget av en av tapetene, blir for lei...

I min vackra värld sa...

Karna: Ups, det där förstod jag inte... ?:-)

Signe sa...

Åh! Jag älskar gamla tapeter! Tycker bäst om den vita med blått mönster 1900-1910tal (interior 1900). Den har jag sett i många inredningstidningar. Kan ju bli lite rörigt men har man mycket vitt till så kan det ju inte bli fel. Ska tapetsera en hall med tapeten Wilma längre fram, har köpt den men inte satt upp den än. Ljusgrå med vita slingor m blad.