tisdag, januari 09, 2007

Fröerna är beställda


Nu har jag beställt mina fröer, jag fick tag på alla utom den vita aklejan. Igår när jag la beställningen hos Fröer.nu så gick den inte att beställa, idag gick ordern iväg och nu går det att beställa Aklejan ser jag... typiskt. Men jag ska kunna hitta den hos Weibulls i nästa vecka, så det ordnar sig ändå. En del fröer beställer jag från Fröer.nu och en del från Rara Växter.

Och idag kan man säga att jag har påbörjat mina frösådder genom att så de fröer som jag hade kvar av den vita stockrosen (jag köpte dem i slutet på sommaren och sådde några då, hade tänkt plantera ut dem i höstas men hann inte). Jag inser nu att de 100 torvbriketter som jag köpte idag inte kommer räcka långt...! Börjar fundera på hur alla bär sig åt - hur får man plats med alla sådder?! Nåja, det får väl lösa sig på nåt sätt när jag kommer dit, än så länge har jag ju bara sått stockrosorna.

Med risk för att börja bli tjatig, men nu fortsätter jag drömma om våren och sommaren...









Foton: Isabella Smith, Hos Aeblemoster, Mona Malmqvist

12 kommentarer:

Lisen sa...

Här går det undan :) Jag blir superimponerad! Rara växter har såå fint sortiment. Ska bli kul följa dina framsteg. Underbara bilder i detta inlägg...

Lotta sa...

Drömma, längta och frösådde är det som håller oss vakna i vintermörkret. Härliga bilder som får mig att önska, att när jag vaknar i morgon är det maj månad....

Emma sa...

Härligt med sommarbilder. Jag behöver påminnas om att det kan se ut såhär i vårt vackra land och inte bara vara grått och regnigt. Tack för det!

agata sa...

Duktigt!

Nä, det är väl platsbristen som sätter stopp för de flesta frö-drömmarna. För de behöver ju ljus och vatten, och just fönsterbräden är det brist på i mitt hem.

Jag får följa ditt odlande istället.

Lusthuset sa...

Vad man blir sugen att börja !!!
Problemet är ju när man skall börja så man inte gör det för tidigt och står där med alla sina "barn" och inte har möjlighet att plantera dem. I år är man ännu mer osäker pg. av vädret.

I min vackra värld sa...

Lisen: Kände mig stressad av de på Odla.se som redan har börjat med sin frösådder. Och ny som jag är inom trädgårdsvärlden dras jag med av "fröyran" ;-).

Lotta: Läste att snön är på väg nu - hua!

Emma: Varsågod så gärna :-).

Agata: Ja, du får hänga med på mitt ;-)!

Lusthuset: Hrm, det där är kanske en miss som jag gör, dålig tajming. Ytterligare nåt att tänka på, förutom allt det andra! Men det får tiden utvisa :-).

Anonym sa...

Här kommer ett tips om frösådd i januari. Det kommer från Gunnel i Gröna Rum (ack, vad jag saknar det programmet!).
Tipset gäller alltså frösådda perenner.
Så i plastkrukor. Lerkrukor spricker när det fryser.
*Ha i planteringsjord + lite sand överst.
*Låt krukorna stå och dra i lite vatten. När jorden är mörk vet man att det är fuktigt.
*Så ca fyra plantor i varje kruka (beror på krukstorlek förstås)
*Lår krukorna stå inomhus i två dygn för att väcka fröna till liv.
*Ställ sen ut krukorna. Gärna i en lite större låda. Fäst kycklingnät över lådan för att skydda fröna för fåglarna.
*Täck allt med granris. Sen ska man egentligen ha snö omkring lådan men det blir ju svårt denna snöfattiga vinter. Det kanske går lika bra med mera granris och om man har löv att lägga ovanpå riset. Det borde gå.
*När våren börjar komma så smått - vattna!!!!! Annars är det kört, sa Gunnel.
Ha tålamod - fröerna gror olika fort.

Mia sa...

For noen nydelige bilder - får meg til å lengte enda mer. Og som du står på - planlegger, bestiller frø og det hele. Jeg har en tendens til å bare vente... og så stresse når våren er her. Bør kanskje begynne, jeg også.

Immix sa...

Lycka till med sådderna! Jag som är ny i odlingssvängen jag med kan bara tipsa om det lilla jag hunnit lära mig: så inte hela fröpåsen(kan bli lite jobbigt att få plantera ut 50 plantor av samma sort...) och ge plantorna extraljus (lysrörsarmatur ovanför). För mig har det där med sådder utomhus inte funkat så bra (jag testade att göra både-och förra året), så jag försöker så så mycket som möjligt inne i år.

hulukvarn sa...

Fina bilder! Första vintern som jag själv får drömma, har blivit ägare av en 1200 kvm stor tomt. Längtar!!

I min vackra värld sa...

Anonym: Tack för tipset, men tyvärr har jag ingen möjlighet att ställa ut krukor för tillfället. Jag hoppas det går bra ändå. :-)

Mia: Haha, jag som trodde att jag var sen. Men börjar förstå att jag nog har stressat i onödan. Nåväl, nu är fröerna beställda och levererade och jag har sått de första. Riktigt spännande! :-)

Immix: Det blir mest inomhus-sådder för min del - så det lär bli fullt i fönsterkarmarna ;-). Men extraljus hoppar jag över, hoppas det går ändå.

Hulukvarn: Visst är det spännande!? Lycka till med din nya trädgård! :-)

Mollys Hus sa...

Åhhh, underbara bilder, nu längtar jag ännu mer efter våren och sommaren :)