lördag, januari 06, 2007

Antik- och samlarmässa

Idag har jag varit på en antik- och samlarmässa. Det fanns mycket fint och jag är glad för att jag inte hade alltför mycket pengar med mig! Ja, ibland har jag svårt att hålla plånboken stängd - jag har så lätt för att bli kär i saker... Men jag säger som Agata i Bland fynd och fantasier - allt jag handlade behövdes!

Två fyrkantiga örngott och ett överlakan med vacker spets och monogram


Närmare titt på överlakanet


Och närmare titt på ett örngott

Ett tyg av madrassvar och fyra handdukar i enkelt grovt naturfärgat linne
Sen gick jag turligt (?) nog förbi en inredningsaffär som ska stänga och som rabatterade ut hela sitt sortiment. Där hittade jag glas som jag ska ha till mitt torp - och ja, de behövde jag faktiskt för jag har inga glas där.



Nu ska jag tvätta linnet och sen ska jag fundera på nåt sömnadsprojekt. Jag har blivit så inspirerad av både Anna i For the love of country och Mias lapptäcken i Mias Landliv. Jag skulle vilja göra nåt fint av madrassvaret jag köpte och naturfärgat linne som jag har kvar efter att jag renoverade ett par stolar förut. Jag gillar idén med att sätta ihop bitar av olika tyg till kuddfodral. Har någon nåt roligt tips?

Ha en trevlig lördagkväll!

7 kommentarer:

agata sa...

Fantastiskt vackert sänglinne!
Jag skrev för någon månad sedan om en tjej som syr samman gamla överlakan med nytt tyg till påslakan. En kanonidé som blev jättevackert och användbart. Om man dessutom använder rött tyg så ser det ut som gamla tiders vaddtäcken.

Lusthuset sa...

Vilka vackra örngott. Vad dom kunde förr! Glasen var också fina, det är roligt att ha gamla vackra saker omkring sig.

I min vackra värld sa...

Agata: Ja, visst är det vackert! Tack för tipset med att sy ihop till påslakan, det ska jag fundera på :-).

Lusthuset: Ja, tänk vad de broderade och hade sig förr. Idag har vi inte så mycket tid till sånt. Jättemysigt med gamla saker tycker jag också :-).

Karna sa...

Så nydelige ting du fant, skjønner at du MÅTTA kjøpe dette!

Fantastisk fine monogrammer på sengetøyet!

I min vackra värld sa...

Karna: Ja, monogrammen var fantastiskt vackra! Har inte sett så stora monogram på örngott och lakan förut. :-)

Hannele sa...

Vackert. Det har bara blivit så dyrt med vackra textiler.

Signe sa...

Oj, vilket vackert sänglinne!!! Glasen var oxå fina, är de gamla oxå? Har sett nåt liknande nytt på Sagaform.