söndag, december 10, 2006

Mitt polkagris-randiga torp

Nu sitter jag här och tänker tillbaka på veckan som varit. Jag lyssnar på Vivaldi och har två ljus tända i min adventsljusstake, det är så mysigt. Fast med min mobilkamera finns det inte en chans i världen att återge stämningen, så jag tänker inte ens försöka. Men ni har säkert samma fina stämning hos er, så ni förstår vad jag menar.

Idag avslutas den här veckan med andra advent. I Stockholm har det varit strålande solsken och ca 5 plusgrader. Ingen vinterkänsla alls än med andra ord. Inte för att jag vill klaga, men liiite snö kan vi väl ändå få?

Även om vi kanske inte haft så mycket sol tidigare i veckan, så har vi ändå haft ungefär samma temperatur hela veckan, till och med lite varmare. Så när det gäller Dukas erbjudande om snörabatt den här veckan så har vi i Stockholm inte haft en chans. Än sen, det fanns nog i alla fall inget vitt som jag ville ha (håller fingrarna i kors bakom ryggen)!
Bättre tur har vi i alla fall på Lucia-dagen (nu på onsdag). Då ger Duka Lucia-rabatt med 20% på hela sitt sortiment. Oavsett väder och vind. Det ni!

Igår blev äntligen besiktningen utav mitt torp av, den hade blivit uppskjuten fyra gånger förut. Så det blev några timmars besök där över dagen. Jag tog lite bilder på det hantverkarna åstadkommit, satte tillbaka innerfönstren som de tagit bort då de satte dit fönsterbleck och klistrade sen fast fönsterremsor. Torpet är verkligen en syn nu, med delvis omålad panel, ser ut som en riktig polkagris!


Vill skryta lite över den nya ytterdörren, i gammal stil, som jag hann måla i höstas innan det blev för fuktigt och kallt.



Så här såg den förra dörren ut. En blå från 40-/50-talet. Skillnad va?


Till slut här i veckan så hittade även jag ett gammalt nothäfte hos Myrorna (förlåt Maria, du hade inte tagit det sista!). Så idag har jag roat mig med att göra några strutar som jag har hängt upp och lagt hela nejlikor i. Det ska dofta jul men jag känner inte direkt nånting, så jag får nog köpa och lägga i lite mer nejlikor.


På myrorna hittade jag också en fin gammal kaffekanna. Naturligtvis kunde jag inte motstå den.


Ha en fortsatt trevlig andra advent allihop!
Nu ska jag knåpa lite på mitt julkort.

9 kommentarer:

Anna sa...

Hej! Dörren blev verkligen jättefin!! blandblommoroblad.blogg.se

Lime sa...

Du har onekligen ett jätteintressant jobb framför dig med torpet. Dörren blev ju jättefin! Skall bli spännande att följa ditt projekt! För vi kommer väl att få följa det lite till och från på din blogg hoppas jag.

I min vackra värld sa...

Anna: Tack!

Lime: Ja, det finns mycket att göra med ett sånt gammalt hus. Och visst kommer jag att skriva om mitt torp framåt våren igen, nu har jag stängt det för vintern. Längtar efter att få måla och fixa med trädgården igen!

For the love of country sa...

Jättefint med den nya dörren! :) Den är lite bredare än den gamla väl? Vad jag kände igen mig i det förra inlägget om bestick, är precis likadan. Nån gång ska jag få tummen ur och köpa på mig fina bestick. Men vilka..? ;)

agata sa...

Jättevacker dörr! Passar bra in i miljön. Har du hittat en nytillverkad eller är det en återbrukad?

I min vackra värld sa...

Love of country & Agata: Dörren är nytillverkad, men i gammal stil. Den är bredare än den förra men dörrbladen är lite lägre, för jag ville aaabsolut ha överljuset som sitter över dörren! :-)

maloppa sa...

Jättefin dörr, lite avis på dig som har ett eget torp. Iofs bor jag på landet men mitt hus är inte speciellt charmigt, bara praktiskt. Självklart sparade jag några nothäften till andra pysslare oxå, plockade bara ut de finaste *ler*. Har dock inte fått tummen ur med mina strutar ännu...

Anonym sa...

har lyckats hitta till din fina blogg och sitter och bläddrar framochtillbaks! Blev överförtjust i dörren du tillverkat till ditt hus, den är precis så som jag vill ha den. VEM är tillverkaren och vad kostar en liknande dörr??
mvh Ann-Sofie

I min vackra värld sa...

Ann-Sofie: Roligt att du tycker om dörren :-). Tillverkaren är Svangs Allmogesnickeri (www.svangsallmogesnickeri.se), en trevlig ägare som heter Kjell. Kommer inte ihåg exakta kostnaden men den landade på under 20.000 kr i alla fall.