torsdag, december 07, 2006

Suktar efter matsilver

Jag har ganska länge gått och suktat på gammalt riktigt matsilver. Det ska vara äkta silver och inte nysilver, ganska gammalt - gärna 1800-tal eller början på 1900-tal, och det ska vara lagom "snirkligt".


Varje gång jag är på en auktionsvisning eller på en loppis så är en av de saker som jag tittar på just äkta matsilver. Men jag har aldrig kommit till skott och köpt något. Dels beror det på att det finns så många olika sorter och jag har inte vetat vad jag har tyckt bäst om och dels att det blir för dyrt att köpa en hel uppsättning på en gång. Och då har det känts fel att köpa några gafflar och sen inte veta om jag kommer kunna hitta kompletterande knivar och skedar.


Men ju mer jag har tittat så har jag förstått att om jag bara bestämmer mig för vilken sort jag vill ha och att det är en sort som inte är alltför ovanlig, så kan jag hitta kompletteringar undan för undan. Man kanske inte alltid hittar en och samma sort tillverkad av samma silversmed, men när det gäller gammalt matsilver så tycker inte jag att det gör nåt, det är rentav charmigt om besticken avviker lite från varann med kanske nån stämpel på ovansidan eller att skedarna är lite olika breda.

Och det gör mig riktigt sugen och beredd att skrida till verket!
Nu gäller det bara att bestämma mig för vilken sort jag vill ha. Jag är inne på "gammalfransk" eller "engelsk snäck".
Vilken sort skulle ni helst vilja ha?

Barock, Anderson, ca 1930

Engelsk snäck, GAB, 1920

Engelsk snäck, Hallbergs, 1940-tal

Engelsk snäck, 1913, ägarstämplat

Eva, Hultberg, sällsynt, 1950-tal

Gammalfransk, Ahlström, 1855

Gammalfransk, Edborg, 1860

Gammalfransk, GAB, 1895

Gammalfransk, Hallberg, 1896

Gammalfransk, Holmgren, 1850, mästarstämplat

Gammalfransk, Lindblom, 1854

Gammalfransk, Malmstedt, 1870, mästarstämplat

Gammalfransk, olika mästare, 1862-1898

Gammalfransk, olika mästare, 1892-1919

Haga, 1938

Kungsholm, Hallbergsmodellen, 1950-tal

Nyrokoko med rostfria blad, Hasselgren, 1897

Saga, Skandia och Mema, 1949-1986

Symfoni, Mema, 1970

Foton: Zornsamlingarna i Mora, Greens Guld AB, Silver o Form AB

6 kommentarer:

an angel at my table sa...

Så mycket snyggt svårt att välja. Men fastnade nog ändå för engelsk snäck 1913. Jag har också velat ha en fin uppsättning matsilver men som du säger man baxnar när man ser priset. Smart att köpa lite allteftersom och kanske då inte exakt samma utan bara så dom passar ihop.

Anonym sa...

Etttipa Det finns ofta matsilver på tradera att köpa

Anonym sa...

Hur stavar jag??? Det skulle vara ett tips förståss

I min vackra värld sa...

Angel: Mmm, tänk dig det matsilvret utav några olika smeder, med lite olika stämplar på. Hur charmigt som helst ;-).

Anonym: Tack för tipset, men jag håller mig nog borta från Tradera. Jag ser om och om igen samma (unika) saker läggas ut där, de säljs alltså inte fast bud har lagts... Känns säkrare med auktioner och loppis :-).

Lime sa...

Ja, visst finns det mycket fint silver. Alla modeller är ju fina på sitt sätt - personligen fastnade jag kanske för Hallbergsmodellen. Lycka till i "silver-letandet".

maloppa sa...

Åh va mycket fint, har oxå en dröm om att kunna duka med finporslinet, kristallglas och riktigt silver. Själv är jag lite mer för de omönstrade modellerna som Barock, Kungsholm, Symfoni mfl. Kanske ska leta upp en modell, kan ju vara något att önska sig till jul o födelsedagar...
Lycka till i ditt letande!