onsdag, november 29, 2006

Gamla porträtt

Via en blogg (som jag tyvärr inte kommer ihåg vilken det var) hittade jag till en sida där det finns gamla porträtt. Jag har roat mig en stund ikväll och tittat på en del av porträtten och förundrats över hur annorlunda det är idag mot hur det var förr.


Idag har vi foton på människor som klär sig på väldigt olika sätt, som grimagerar in i kameran, foton som är tagna vid alla möjliga olika situationer.



Förr var det riktigt uppstramade porträtt med allvar i blicken, möjligtvis ett vagt leende, finaste kläderna på och med den vackraste håruppsättningen.



Jag vet inte vad jag tycker är bäst, men nog var kvinnorna vackra på den tiden då de hade långa klänningar med rysch-pysch och spetsar som frasade runt fötterna och uppsatt hår. Och visst var männen ståtliga med uppknäppt hög krage och hatt. Barnen, de var alltid lika söta i sitt lockiga hår.



Fast man kan ju undra hur det egentligen var "bakom kulisserna"...

Till sist några godingar!


2 kommentarer:

elin1976 sa...

Det er nok på samme side som jeg har funnet mine bilder.
www.users.waitrose.com
Her er det mange nydelige bilder. Liker slike bilder jeg.
Alle var så staselige og fine når de skulle til fotografen før i tiden. Klem:o)

Hannele sa...

Fina porträtt, jag tänker alltid, hur även unga människor såg gamla ut.