lördag, november 25, 2006

Eteriska oljor

Bland mina intressen finns även annat än inredning. Ja, lite får man väl lov att variera sig ;-) . Och ni som redan har hunnit kika på min blogg tidigare har kanske lagt märke till att jag har lagt in en rubrik som heter "Dofter" i den högra delen? Det är nämligen så att för mig så är det viktigt med dofter. Och då menar jag inte vilka dofter som helst, utan naturliga dofter. Ja, inte svett och sånt då... :-) Nej, jag pratar om eteriska oljor!

Eteriska oljor är naturliga oljor som utvinns från växtriket, från olika delar av olika växter - från bladen, stjälkarna, barken etc. Oljan finns där i växterna och utvinns genom t ex destillering.
Oljorna påverkar oss på en rad olika sätt, både fysiskt, psykiskt och själsligt, och man har känt till det här sen tusentals år tillbaka.


Man kan använda oljorna vid ex massage, bad, inhalation och som rumsdoft.

När man har lärt känna de eteriska oljornas värld så är det sen svårt att använda "vanliga parfymer". Jag använder numera bara parfymer gjorda på rena oljor. Och vilka parfymer sen då! Jag har fått komplimanger från okända människor på de mest oväntade ställena för hur gott jag doftar, både i bankomatkön och på vårdcentralen!

Nu är ju tyvärr en bloggsida inte det mest lämpliga stället att berätta om dofter på... Men jag kan ändå inte låta bli att nämna mina eteriska oljor. Jag fullkomligt älskar dem! Jag älskar dem för deras dofters skull, för deras naturlighet och för deras olika sätt att påverka.
Jag använder en mängd olika oljor beroende på vad jag för tillfället känner för. Lavendel, sandelträ, ros, geranium, jasmin, kanel, ingefära... En del oljor ingår också i mitt husapotek för olika åkommor och det kommer jag säkert återkomma om en annan gång.

4 kommentarer:

Julie sa...

Hei du. Hittade din kommentar på en annan blogg och måtte titte inn. Så utrolig mange mysiga bilder du hadde her. Tittar inn igjen jag : )

Sussi sa...

Måste bara fråga:)
När du använder naturliga dofter,använder du eteriska oljor? hur gör du? sprejar du eller tar du i handen och så på kroppen? eller finns det parfymer som är naturliga? i parfymflaska?

Blev jätte nyfiken:)

I min vackra värld sa...

Sussie: Eteriska oljor ska man nästan undantagsvis blanda ut med något, ex en vegetabilisk olja. Om man kan lite om det här kan man själv blanda sin egen parfym, kroppsolja eller liknande. Annars finns färdiga naturliga produkter som ex parfym, både med oljebas och spritbas (ibland kan man kanske tycka att det blir för oljigt med en oljebas, men jag tycker det är en vanesak). Det kan vara lite knepigt att få tag på såna här produkter, jag vet inte var du bor nånstans, men det brukar finnas hälsokostaffärer, aromaterapeuter etc som säljer dem.
Lycka till om du vill prova!

Sofie sa...

Vad inspirerande du skriver - blir jättenyfiken på att prova! =)